Randesundspillere på fotballandslaget og Statoil Talentleir

Mina Sofie Grøtterød Pedersen er tatt ut på J15-landslaget og Sara Bogstrand Tønnessen er tatt ut til J14-troppen på Statoils talentleir.

2017-05-31

Etter endeløs venting på uttaket kom gladmeldingen som har vært en drøm i mange år for disse jentene, nemlig å få plass på landslaget for jenter 15 og på talentleiren for jenter 14.

Å spille med flagget på brystet er en stor prestasjon i Norges klart største jenteidrett, med over 120.000 spillere. NFF har innkalt spillerne til Statoils Talentleir Jenter i Stavanger 21-25. juni.

Mina Sofie Grøtterød Pedersen (15)

Mina Sofie Grøtterød Pedersen var blant 60 talenter som nå er blitt til 20 spillere som deltar i 2002-årskullets første landslagstropp. Sørlandet er representert med ytterligere to spillere, Elise Vindheim, Lyngdal og Malene Haugen, Flosta.

Mina Sofie har vært svært aktiv innen svømming, turn, håndball og fotball. Hun sluttet i fjor med håndball og spiller nå kun fotball. Hun ble kretsmester med guttelaget både i G13 og G14, spiller midtstopper på Randesunds svært unge damelag i 2. divisjon og trener fast med gutter en økt i uka. Hun har spilt med guttene hele tiden frem til i år da, hun gikk over til damelaget.

Sara Bogstrand Tønnessen (14)

Sara Bogstrand Tønnessen er blant 42 jenter uttatt i 2003-klassen til Statoils talentsamling for de aller største talentene i landet. Hun er svært aktiv med piano, turn, fotball og inntil i fjor også håndball. Hun er kretsmester med G13.

Hun har spilt svært lite med jenter, men var med på å vinne Agdermesterskapet i januar for J16 som er to år eldre. Hun scoret i hver kamp inkludert seiersmålet i finalen.

Hun har nettopp begynt å trene en gang i uken med Randesunds damelag. Resten av treningene og kampene er med G14. På talentleiren for J14 deltar også sørlendingene Emma Pettersen, Våg og Thea Skofteland, Giv Akt.

Randesund idrettslag har over flere år hatt stort fokus på jentesatsing. Det er uansett den enkeltes innsats og treningsvilje som er avgjørende for hvor langt man kan nå.

Randesund idrettslag gratulerer med uttaket og ønsker spillerne lykke til på samlingen.