Randesund-spiller på håndballlandslaget

Jørg William Fiala Gjermundnes (15) er tatt ut til samling med guttelandslaget i Skien i mars.

2017-03-01

En guttedrøm er i ferd med å gå i oppfyllelse for 15-åringen fra Søm.

– Kjempegøy, jeg ble veldig glad. Det er jo stas å bli tatt ut, stråler håndballtalentet i Randesund IL.

Han er med i troppen på 18 spillere til kommende landslagssamling (LM00) 6.-8. mars. Ytterligere ni spillere står som reserve. Av Agder-spillere er også Oscar Duus Carlsen fra Øyestad IF tatt ut, mens Torstein Risdal Hannås fra Otra IL er reserve. Øvrige spillere fra region sørvest som er med er Viking TIF-spillerne Christiansen Mathiassen og Ulrik Berge Eriksson.

Målfarlig bakspiller

Jørg William spilte på A-laget til Randesunds guttelag i fotball inntil i fjor. Her vekslet han på å være keeper og utespiller. Men det å drive seriøst med to ballidretter samtidig tok for mye tid, og da han måtte velge, var det håndballen som vant.

– Håndball betyr masse, det er nesten hele livet mitt, konstaterer midtbacken, som kan spille de fleste backposisjoner.

Grunnen er enkel:

– Jeg kan skyte og jeg er en god til å finte.

Spiller med eldre

For å få bedre matching spiller han en årsklasse opp, på Randesund G16, som også er med i Bringserien, den nasjonale eliteserien for 16-åringer. Han synes det har vært nyttig å se hvor gode de beste lagene i landet er.

I årets bylag-NM for G15, som ble arrangert på Hamar i februar, var han også med å vinne bronse.

I NM for bylag for halvannen uke siden ble laget til Region sørvest (Agder-fylkene og Rogaland) nummer tre. William ligger helt foran på bildet. Draktnummer 2 Herman Pettersen, 3 Erlend Ritland, 4 Simon Løge, 5 Julian Lund Henriksen, 6 Kim Sakariassen, 7 Tollef Helland, 8 Torstein Risdal Hannås, 10 Kristoffer T. Arnes, 11 Sindre Bru, 12 Sondre Stokkeland, 13 Simen Schnabel, 14 Oscar Duus Carlsen, 16 Eirik Løvaas, 17 Magnus Langeland, 21 Fredrik Kirkedam Dahl. Trenere: Leif Gautestad og Tore Helgesen. Foto: Anita Bergsvik.I NM for bylag for halvannen uke siden ble laget til Region sørvest (Agder-fylkene og Rogaland) nummer tre. Jørg William ligger helt foran på bildet. Draktnummer 2 Herman Pettersen, 3 Erlend Ritland, 4 Simon Løge, 5 Julian Lund Henriksen, 6 Kim Sakariassen, 7 Tollef Helland, 8 Torstein Risdal Hannås, 10 Kristoffer T. Arnes, 11 Sindre Bru, 12 Sondre Stokkeland, 13 Simen Schnabel, 14 Oscar Duus Carlsen, 16 Eirik Løvaas, 17 Magnus Langeland, 21 Fredrik Kirkedam Dahl. Trenere: Leif Gautestad og Tore Helgesen. Foto: Anita Bergsvik.

Pappahjelp

Håndballtalentets far, Jørg Are Gjermundnes, har vært håndballtrener i et par tiår for gutter, jenter og damelag, i klubber som Randesund, Våg og Vipers. Han får mye av æren for juniors fremgang.

– Han (Jørg William, red. anm.) har vært med på treninger siden han knapt kunne gå og satt der med en ball på gulvet, mimrer senior.

– Pappa har alltid hjulpet meg og har lært meg mye, roser poden, som går på 10. trinn ved Haumyrheia skole.

Til høsten har han søkt seg inn på idrettslinja ved KKG, med håndball som toppidrett. Drømmen er å spille i utlandet en dag.