Landslagstrio fra Randesund

I helga spilte de på samme lag da det ble arrangert hjemmerunde i Lerøyserien i Sukkevannshallen. Nå venter landskamper i Spania.

2018-11-14

For Kristiansand-jentene Kristine Hårtveit Thomassen, Camilla Hennig-Olsen og Mina Pauline Gregersen er det neppe Black Friday som er det største som skjer i november.

Etter å ha spilt første runde i den nasjonale eliteserien Lerøy, venter nye utfordringer for de unge håndballtalentene. Denne gangen byttes den grønne klubbdrakta ut med fargene rødt, hvitt og blått.

Må ta båt for å komme på trening

Det er første gang Kristine Hårtveit Thomassen stiller med det norske flagget på brystet.

FØRSTEREIS: For Kristine Hårtveit Thomassen blir det hennes første landskamper når hun drar til Spania om en uke.
 Inger M. Witteveen

– Jeg er utrolig spent på kampene mot Spania, men tror det blir en lærerik og morsom opplevelse, sier 17-åringen fra Randøya, som er den eneste på laget som må ta båt for å komme på trening. Kanskje den eneste på landslaget også.

Øyboeren er tatt ut på juniorlandslaget (LK 00) som skal ha landslagssamling med to landskamper mot Spania 20.-25. november. Det hele skjer i nærheten av Madrid. Fra Agder er også Line Homdrom Rusten fra Grane Arendal tatt ut. Også hun førstereis i landkamper. Trenere på jentenes juniorlandslaget er Sissel Nygård Pedersen og Knut Ove Joa.

Venstrebacken, som går andre året på idrett ved KKG, er til vanlig å finne på Randesund J18-lag og i 2. divisjon.

Flere spaniafarere

Camilla Hennig-Olsen og Mina Pauline Gregersen skal også til Spania. De er ett år yngre enn lagvenninne Hårtveit Thomassen og er tatt ut på U-jentene, landslaget for årsklassen 2002 (LK 02).

Begge er aktuelle for firenasjonersturneringen ScandIberico som arrangeres i Camargo, i nærheten av Bilbao. Der vil de møte Sverige, Portugal og vertslandet Spania. Også Veriana Veliqi, Emma Lindal og Martine Kårigstad Andersen fra Våg IK er tatt ut.

MÅLFARLIG: Mina Pauline Gregersen spiller midt- og venstreback på Randesund J18.
 Inger M. Witteveen

Både Hennig-Olsen og Gregersen deltok senest på European Open i Gøteborg i juli, der de fikk bryne seg på Italia, Polen, Sverige og Tsjekkia. Begge står oppført med åtte landskamper hver. Førstnevnte med 19 mål på samvittigheten, sistnevnte med 38.

PÅ FARTA: Camilla Hennig-Olsen kan også glede seg over billett til firenasjonersturnering i Spania.
 Inger M. Witteveen

– Jeg gleder meg til Spania og håper å få noen gode kamper sammen med laget. Og det er jo selvfølgelig alltid gøy å score mål, sier Gregersen, bakspilleren som går på KKG med toppidrett håndball.

Foto og tekst: Inger M. Witteveen