Laila Randesund 2016-10-24 15:30:12

Sponsor og drakt-reglement i RIL

Randesund IL er en klubb som er attraktiv for sponsorer. Sponsorinntekter er en viktig inntektskilde for klubben, gruppene, lag og medlemmer. Klubbens hovedsponsor er Sparebanken Sør. Team Randesund består av en rekke sponsorer som har gitt midler til hele klubben og vil gjelde for hele perioden 2022-25. Team Randesund finner du på ”tavla” i front og på ryggen  av klubbgenser og trenings t-skjorten. I tillegg til drakt og klubbtøy, fremkommer logoene til Team Randesund på hjemmesidene, skilt på hovedbanen, i Sukkevannhallen og på Klubbhuset.

Det er også anledning for grupper og lag å inngå sponsoravtaler.

Grupper – Håndball – Fotball – Tennis –Bordtennis

Gruppene kan selge reklame/sponsorpakker på plagg, arenaskilt der hvor vi har rettigheter til dette, turneringer og andre arrangementer.
Dersom det er speakertjeneste eller kampprogram skal Team Randesund kunngjøres sammen med evt. kampsponsorer.

Lag
Lag har mulighet til å selge reklame på RIL-kolleksjonens klubbgenser, trenings T-skjorte og hettegenser i sort eller grått.

Felles innkjøp av annet tøy, jakker, reiseantrekk skal være Adidas og kjøpes på Intersport Sørlandssenteret. Utvalget skal være forhåndsgodkjent av klubb og lagene skal i forkant hente inn godkjenning av klubbens materialforvalter Eirik Langaard eirik@randesundil.no

Hovedregel
Team Randesund har eksklusivitet.
All salg av reklame på lagsnivå skal avklares og godkjennes av daglig leder. Alt tøy skal være Adidas og kjøpt gjennom Intersport i Sørlandsparken
.

Klubbtøyet består av:
Drakt
Shorts
Sokker
Klubbgenser
Trenings t-skjorte
Hettegenser
Treningsbukser

Stadionjakke
Coachjakke
Regnjakke

Drakt:
Denne er forbeholdt sponsorer til Team Randesund. Draktene er klubbens eie og vil ikke være tilgjengelig for salg. Drakt skal tilbakeleveres når medlemmet slutter. Det er ikke anledning til å påføre ytterligere trykk eksempelvis spillers navn eller andre sponsorer.

Shorts:
Det er ikke anledning til å påføre sponsortrykk eller spilleres navn/initialer/spillernummer på shortsen. Unntak er for shorts på seniorlag som i perioden vil preges med Meny og McDonalds.

Sokker:
Det er ikke anledning til å påføre sponsortrykk på sokkene.

Klubbgenser:
Genseren er ferdig preget med RIL-logoen og klubbens største sponsorer i front. På ryggen er Team-Randesund-tavla trykket.
Lag og grupper kan selge sponsorplass begrenset til nederste del av genseren. Dvs. et ”belte” på 20 cm nederst rundt hele plagget. En sponsorlogo skal dog ikke være ”høyere” enn 7 cm.
På samme 20 cm-felt kan man også fritt trykke spillernavn, lagets navn etc.

Trenings T-skjorte:
Samme som klubbgenser

Øvrig tøy:
Lag kan kjøpe inn hettegensere i sort eller grått. Dersom plagget påføres reklame skal også RIL-logo og hovedsponsorene trykkes på fremsiden og Team-Randesund-tavle trykkes på ryggen. Reklame kan selge i samme ”beltet” som klubbgenseren. I tillegg kan ermene dekoreres med reklame.

Treningsbukser:
Det er tillatt med trykk av spillers initialer og/eller draktnummer og/eller eks. J-2008. Dette skal påføres på høyre buksebein, på høyde med adidaslogoen som er på venstre buksebein.
Det skal ikke påføres reklame.

Stadionjakke/coachjakke:
Disse er kun påført RIL-logo. I tillegg tre av klubbens største sponsorer. Det åpnes ikke opp for egne reklamer på denne type jakker.

Unntak fra alt ovenstående kun etter avtale med markedskomiteen, gruppestyrene eller daglig leder.

Randesund Idrettslag
Hovedstyret, mars 2022