Randesund-spiller tatt ut til European Open

William Fiala Gjermundnes (16) har fått en drømmestart på sommerferien

2017-06-30

– Dette blir en nydelig sommerferie, konstaterer 16-åringen fra Søm.

Randesund-spilleren er tatt ut på U17-landslaget i håndball som skal til European Open i Gøteborg 3.-7. juli.

Stas å bli tatt ut
William Fiala Gjermundnes er eneste landslagsrepresentant fra Agder. Han legger ikke skjul på at det er stas å spille med det norske flagget på brystet. Siden nyttår har han rukket å spille landskamper både mot Polen, Ungarn, Israel og Frankrike. Og gutten med skuddarmen har allerede satt sitt preg på scoringslista.

DRØMMEFERIE: Sommerferien kunne ikke fått en bedre start for William Fiala Gjermundnes (16) fra Kristiansand som skal representere Norge i håndballmesterskapet European Open 2017. Her fra en tidligere landskamp. Foto: Privat

16 nasjoner deltar i European Open, som i år arrangeres i Sverige. I Norges gruppe (Gruppe C) er Romania, Østerrike og Georgia. De to beste lagene går videre til Hovedrunden.

– Jeg har tro på at vi skal ta oss videre. Vi må bare spille på vårt beste, sier den 1,92 meter høye bakspilleren. I gruppespillet tror han Østerrike kan bli den argeste konkurrenten. Foreldre, familie og venner kommer også til å være tilstede under mesterskapet.

Seniordebutant
Forrige uke var han ferdig med tiende ved Haumyrheia skole. Fra høsten av blir det idrettslinja ved KKG, med håndball som toppidrett.

STADIG PÅ FARTA: Det har blitt flere utenlandsturer med Guttelandslaget. Her er det en pust i bakken i landskampen mot Ungarn, som ble spilt i Kielce i Polen tidligere i år. Norge i hvite drakter, William Fiala Gjermundnes med draktnummer 10. Foto: Privat

– Drømmen er å komme til utlandet, men først og fremst vil jeg prøve å gjøre det bra her i Norge, sier William, som kan spille alle backposisjoner, men liker seg best som venstreback.

De siste årene har han spilt i en årsklasse over. Kommende sesong blir det i Randesund G18 og som seniorspiller i klubbens 2. divisjon. Farmeravtale med KIF gir også mulighet for å kunne spille for 1. divisjonslaget, noe han håper på.

INGEN NÅDE: Det er tøff trening når Silje Skalleberg instruerer Talentlagets 01-spillere i basisøvelser. William Fiala Gjermundnes i rød genser i bakgrunnen. Her fra en samling i Gimlehallen tidligere i vår. Foto: Inger M. Witteveen

Viktig med forbilder
– Det er enklere med gutter, de tør mer, smiler Silje Skalleberg, fysisk trener for talentsamlingene i Agder for Region SørVest, som William er en del av. Hun sørger for at håndballgutta får kjenne melkesyre og støle muskler. Hun synes det er flott at lokale håndballtalenter hevder seg nasjonalt, spesielt på guttesiden der det er skrint med utøvere i landsdelen.

– Å ha forbilder er viktig, det å ha noen å se opp til og se at det er mulig, sier hun. Sammen med naprapat Kennet Gard har de hatt ansvar for det fysiske treningsopplegget for Gutter 01.

– De må lære seg teknikk på baseøvelser og trene fysikk i håndball, ellers henger de ikke med i denne alderen, er hennes råd.

– Kan gå hele veien
Mass Berg Johansen oppdaget tidlig ungguttens talent på parketten. Han forteller om en uredd spiller som tør å prøve og aldri gir opp, en humørspreder med en genuin interesse for håndball.

GUTTETRENER: William Fiala Gjermundnes sin tidligere trener Mass Berg Johansen mener håndballtalentet kan nå langt hvis han unngår skader og beholder motivasjonen. Foto: Inger M. Witteveen

– Den største motivasjonen er at han har oppriktig hatt det gøy med det han har holdt på med. Og da kan du nå langt når du i tillegg tåler mye trening, sier håndballtalentets første trener, som samtidig fremhever fordelen med fin høyde, tekniske ferdigheter og en god oppbacking av Williams svært håndballinteresserte far, Jørg Are Gjermundnes.

– Hvis William unngår skader og holder på motivasjonen kan gå hele veien til landslagsspiller på seniornivå, hevder Berg Johansen og får støtte av dagens trener Kjetil Tveit:

– Han er veldig talentfull. Ikke bare et stort idrettstalent, men trener også bra og har hatt en enorm utvikling det siste året. Klok i forsvar og et veldig godt skudd, en dyktig toveisspiller. Men det er viktig at han er tålmodig nå. Det er et stort steg opp til senior. Da må det bygges fysikk. Men han har alle forutsetninger for å ta alle nivåer.

STOLT KLUBBSJEF: Daglig leder i Randesund IL Øystein Konradsen gleder seg over at klubbens satsing på guttehåndball bærer frukter. Foto: Inger M. Witteveen

Randesund IL har i flere år hatt fokus på guttehåndball. Daglig leder Øystein Konradsen sier klubben er stolt over å fostre landslagsspillere som William og mener det vil kunne være god drahjelp i fremtidig rekruttering.

– Som Norges største håndballklubb har vi mange spillere og mange som trener mye, derfor er det ikke overraskende at noen hevder seg. Klubben forsøker å legge til rette, men det er spillerens egen innsats som gjør at han fortjener det, sier klubbsjefen.

Tekst og foto Inger Witteveen