Randesund-talenter til landsdelssamling

Randesund IL er kanskje mest kjent som Norges største håndballklubb, men nå er også fotballen på offensiven

2017-03-23

Statoils landsdelsamling i Sarpsborg arrangeres 23.-27. mars for jenter født i 2002 og 2003, mens guttene i samme årsklasser møtes 30. mars til 2. april.

Det er første gang i Randesund ILs fotballhistorie at det er tatt ut så mange talenter på en gang.

Gleder seg

Følgende Randesund-spillere får sjansen til å vise seg frem på landslagsnivå: Mina Sofie Grøtterød Pedersen (15), Vårin Vik (14), Sara Bogstrand Tønnessen (14), Håkon Alvestad (13) og William Drange Johnsen (13).

TRENINGSVILLIGE: Sara Bogstrand Tønnessen (14, nummer to fra høyre) spiller sammen med Håkon Alvestad (13) og William Drange Johnsen (13) på Randesund G14, mens Mina Sofie Grøtterød Pedersen (15) og Vårin Vik (14) spiller på damelaget og trener med G16. Foto: Inger M. Witteveen

Det var en glad, men også en litt spent gjeng som tok seg tid til en prat i regnværet på Sukkevann.

– Det er veldig høyt tempo. Du må være 100 prosent på trening, hele tiden, opplyser Vårin Vik, venstrebacken som nylig har meldt overgang fra Start. Hun har vært med før og vet hva det dreier seg om.

JENTEFOTBALL: Vårin Vik (t.v.), Sara Bogstrand Tønnessen og Mina Sofie Grøtterød Pedersen deltar på landsdelssamling i Sarpsborg fra 23. til 27. mars. Foto: Inger M. Witteveen

Det har også Mina Sofie Grøtterød Pedersen. Midtstopperen var på sin første landsdelssamling i høst.

– Det er spennende, du føler du har kommet på et høyere nivå, sier hun. Lagvenninnene spiller på damelaget og trener med G16.

G14: William Drange Johnsen (t.v.) og Håkon Alvestad reiser til landsdelssamling 20. mars til 2. april i Sarpsborg Foto: Inger M. Witteveen

Sara Bogstrand Tønnessen spiller i forsvar på Randesund G14, mens hun er midtback på kretslaget for J14. Hun er førstereis på landsdelssamlinger, sammen med William Drange Johnsen og Håkon Alvestad. De to sistnevnte er henholdsvis spiss og midtstopper på G14.

Forbilder i klubben

– Det er imponerende at så mange av våre spillere er tatt ut. For yngre spillere er det forbilder å se opp til. Det er gøy at en breddeklubb klarer å få frem så mange gode talenter, sier Trond Mæstad, medlem av fotballstyret i Randesund IL.

Han har tidligere også vært involvert på trenersiden i jentefotballen i flere år. Leder av sportslig utvalg, Rune Byklum, er også begeistret.

– Vi er kjempefornøyd. Det er ikke mange klubber som er på dette nivået, sier Byklum.

STOLTE: Rune Byklum (t.v.) og Trond Mæstad er stolte over hva Randesund IL har fått til med fotballen. Foto: Inger M. Witteveen

Både Mæstad og Byklum tror «lørdagsfotballen» har mye av æren for den positive utviklingen på kunstgressmatta på Sukkevann.

– Vi har jobbet godt fra spillerne er små, samtidig som vi har fulgt opp trenere. Og vi har blitt sterkere som klubb, med mange flere medlemmer, sier Byklum, som også er trenerkoordinator i klubben og trener for både Randesund G14 og juniorene (G19).

Andre spillere fra Agder på landsdelssamling:

J14: Thea Skofteland (Mandalskameratene) og Emma Pettersen (Våg)

G14: Emil Windegaard (FK Jerv)

J15: Elise Vindheim (Lyngdal IL)

G15: Harald Jørgensen (IK Start), Xiaolong You (IK Start) og Daniel Berglund (Lyngdal IL)

tekst og bilder Inger Witteveen